De Radius van Allardsoog

Het Tweede Gezicht

VERWACHT
za 21 okt t/m za 4 nov 2017

Een bijzondere collage-voorstelling met als rode draad het verhaal van Jarig van der Wielen, oprichter van de eerste Volkshogeschool van Nederland in Allardsoog.

In  ‘Het Tweede Gezicht’ neemt Omke Jarig ons mee naar het Allardsoog van de jaren dertig. Vol vuur en passie vertelt hij over de toestand in de wereld en spoort hij ons aan om plaats te nemen aan de ronde tafel. We leren over de toenmalige strijd voor vernieuwing van de volkscultuur en versterking van de gemeenschap en worden uitgedaagd mee te denken over de toekomst van Noord-Nederland.

Het Tweede Gezicht is een voorstelling waarin spel, video, live radio en publieksparticipatie samenkomen in een bijzonder verhaal uit de geschiedenis van Allardsoog. De voorstelling wordt gespeeld in de dorpshuizen van Allardsoog, Bakkeveen, Haulerwijk, Een en Zevenhuizen.

De Radius van Allardsoog
Het Tweede Gezicht maakt deel uit van De Radius van Allardsoog, een onderzoek op het snijpunt van de drie provinciën Friesland, Groningen en Drenthe. PeerGrouP Locatietheater graaft samen met wetenschappers, studenten en bewoners naar verhalen en geschiedenis en deelt de uitkomsten in de vorm van voorstellingen en ‘creatieve interventies’ met het publiek. De Radius van Allardsoog is het gebied met een straal van vijf kilometer rond de grenspaal in Allardsoog en omvat o.a. de dorpen Bakkeveen, Haulerwijk, Een, Een-West en Zevenhuizen.


Jarig van der Wielen
Jarig van der Wielen, socialistisch wethouder in Opsterland, was nauw betrokken bij de oprichting van de Volkshogeschool Allardsoog in 1932. De school groeide uit tot een begrip in de wereld van onderwijs, volksontwikkeling en werkloosheidsbestrijding.

In 1932 vindt op Van der Wielens boerderij Allardsoog het eerste studentenwerkkamp van de volkshogeschool plaats. Op de volkshogeschool worden cursussen op het gebied van ‘samenlevingsvraagstukken’, industrie, landbouw maar ook kunst en muziek gegeven. Deelnemers zijn vooral arbeiders uit de landbouwsector van de drie noordelijke provincies. Maar er worden ook ontwikkelingstrajecten aan werklozen gegeven en speciale cursussen voor vrouwen.

De volkshogeschool was een belangrijke schakel in de saamhorigheid en emancipatie van verschillende bevolkingsgroepen. Niet voor niets wilden de oprichters​, b​educht voor een nieuwe economische crisis zoals die van de jaren ’30​,​ het volk weerbaar maken. Het concept voor de ontwikkeling van het volk was overgewaaid vanuit de Scandinavische landen.

Jarig van der Wielen bleef tot zijn dood in 1950 betrokken bij de volkshogeschool. Jarigs neef Henk wist het hogeschoolwerk uit te breiden tot 15 scholen verspreid over het hele land. Op het hoogtepunt in 1967 telde het netwerk 200 gespreksgroepen die meepraatten en -dachten over de toekomst van het Noorden. De gesprekken werden live uitgezonden via de RONO (Regionale Omroep Noord en Oost). Henk van der Wielen overleed in 1990. Door het wegvallen van subsidies verdwenen de volkshogescholen in de jaren negentig.​